Τετάρτη, Μαΐου 30, 2007

4 Ιουνίου: Συζήτηση για τη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας των μεταναστών στο ελληνικό σχολείο

Το Δίκτυο Κοινωνικής Υποστήριξης Προσφύγων και Μεταναστών και τα Πίσω Θρανία, η πρωτοβουλία δασκάλων για τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας, διοργανώνουν συζήτηση με θέμα τη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας των παιδιών των μεταναστών και προσφύγων στο ελληνικό σχολείο.

Η ενασχόλησή μας με το ζήτημα αυτό εδώ και πολλά χρόνια δείχνει πόσο σημαντική και ουσιαστική στην ένταξη των παιδιών είναι η διδασκαλία της μητρικής γλώσσας. Όμως παρόλο που τα τελευταία 20 χρόνια η παρουσία παιδιών μεταναστών στο ελληνικό σχολείο είναι πολύ μεγάλη, σε θεσμικό επίπεδο η Ελλάδα αδιαφορεί και κλείνει τα μάτια σαν να μην υπάρχει.

Θα θέλαμε να συζητήσουμε με βάση το συγκεκριμένο παράδειγμα του Δημοτικού Σχολείου της Γκράβας, στο οποίο τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια για τη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας. Στόχος αυτής της συνάντησης είναι να δούμε πώς αυτό μπορεί να θεσμοθετηθεί απευθυνόμενοι τόσο στο Υπουργείο Παιδείας όσο και στις ομοσπονδίες των Εκπαιδευτικών.

Παρακαλούμε για την ανταπόκρισή σας σε αυτό το κάλεσμα απευθυνθείτε στο τηλ. 210-3813928 κ. Γιώργος Μανιάτης ( 17.00- 20.00 μ.μ)

Η εκδήλωση θα γίνει τη Δευτέρα, 4 Ιουνίου στις 8.00 το βράδυ στο Στέκι Μεταναστών, Τσαμαδού 13, Εξάρχεια.

Σχετικά κείμενα από τις ανορθογραφίες:
* Η "εθνική" γλώσσα ως όργανο ρατσισμού - κοινωνικού αποκλεισμού
* "Πίσω Θρανία": Μια πρωτοβουλία εθελοντικής διδασκαλίας ελληνικών σε μετανάστες


Share/Save/Bookmark

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Οι Ανορθογραφίες βρέθηκαν προχθές βράδυ στο φιλόξενο Στέκι Μεταναστατών στα Εξάρχεια (η βροχή φαίνεται καθάρισε την περιοχή από τα στρατιωτάκια του Βύρωνος και δεν είδαμε κάποιο τριγύρω..:) )και παρακολούθησαν τη συζήτηση για τη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας των παιδιών των μεταναστατών σε ελληνικό σχολείο.
Οι δάσκαλοι του 132ου δημοτικού σχολείου της Αθήνας που βρίσκεται στην πολύχρωμη Γκράβα, παρουσίασαν το πρόγραμμα διδασκαλίας που εφαρμόζουν εδώ και πέντε χρόνια (με του κόσμου τις δυσκολίες) στο δημοτικό σχολείο. Η προσπάθεια τους εκτείνεται σε δύο κατευθύνσεις: στην διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε μετανάστες γονείς μαθητών του σχολείου (με εθελοντική διδασκαλία από εκπαιδευτικούς,βλ. Πίσω Θρανία) και στη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας τους σε μαθητές από την Αλβανία, κατά μεγαλύτερο ποσοστό, και σε Άραβες μαθητές.
Πολλά στοιχεία για την προσπάθεια αυτή μπορεί να βρει κανείς στο προηγούμενο θέμα του blog (132 δημοτικό σχολείο Αθηνών (Γκράβα) και οι μετανάστες μαθητές του)
,όπου οι εμπνευστές του εγχειρήματος δίνουν τις θεωρητικές και πρακτικές προεκτάσεις του.
Από αυτά που μας είπαν στη συζήτηση, θα κρατήσουμε καταρχήν όλα τα θετικά αυτής της προσπάθειας για τους αλλόγλωσσους μαθητές (ομαλότερη ένταξη στο μαθητικό περιβάλλον, βελτίωση επιδόσεων κλπ.) καθώς και τη σκαιά αντιμετώπιση του εγχειρήματος από την επίσημη πολιτεία και το αρμόδιο υπουργείο ..Παιδείας..
Τα δύο πρώτα χρόνια το πρόγραμμα έτρεξε κανονικά αφού ήταν ενταγμένο στα πλαίσια των μαθημάτων Ολυμπιακής Παιδείας (σε κάτι ωφέλησαν και αυτοί οι Ολυμπιακοί..), αλλά τον τρίτο χρόνο υπήρξε πρόβλήμα αφού τα μαθήματα έμειναν μετέωρα μιας και δεν υπήρχαν χρήματα για να πληρωθεί η Αλβανή δασκάλα (σημειωτεόν με πτυχιό παιδαγωγικής από Αλβανικό πανεπιστήμιο) και το υπουργείο δεν αναγνώριζε πλέον το σχετικό πρόγραμμα). Το πρόβλημα μετριάστηκε με την πληρωμή του μισθού της δασκάλας από χρηματικές συνδρομές από τους ίδιους τους γονείς των μαθητών. Τον επόμενο χρόνο φάνηκε κάτι να κινείται, αφού το υπουργείο υποσχέθηκε να χρηματοδοτήσει σχετική θέση δασκάλου για τη διδασκαλία της μητρικής, αλλά ενώ ο διορισμός ερχόταν...στο δρόμο το υπουργείο τον ανακάλεσε!! (Φαίνεται οι επαγγελίες της Δεξιάς για μεσαίο χώρο, ισονομία και σεβασμό του διαφορετικού είχαν ήδη μετατεθεί στο βασίλειο της επιστημονικής φαντασίας).
Πέρα από την πλάκα, το αξιόλογο αυτό πρόγραμμα, που αντιμετωπίζει στην πράξη τους αλλόγλωσσους μετανάστες και τα παιδιά τους ως ίσους με τους Έλληνες και τα Ελληνόπουλα τους, συνεχίζεται για πέμπτη χρονιά με μεγάλη συμμετοχή και θετικότατα αποτελέσματα. Το ελληνικό κράτος με μια γλωσσική πολιτική ανύπαρκτη που το μόνο που σχεδιάζει είναι η αύξηση των ωρών διδασκαλίας της μητέρας όλων των γλωσσών (αρχαία κλπ..) τι κάνει για να ενισχύσει την πολυγλωσσία και τη ν ανάλογη γλωσσική εκπαίδευση σε μια χώρα που συνεχώς τα τελευταία χρόνια "υποδέχεται" αλλόγλωσσους μετανάστες και τις οικογένειές τους;;;
Γι'αυτό, μέλημα όλων μας, όσων ασχολούμαστε και ενδιαφερόμαστε για τέτοια ζητήματα, είναι να στηρίζουμε και να προβάλουμε έντονα τέτοιες προσπάθειες, μήπως και ευαισθητοποιηθεί και το αρμόδιο υπουργείο, αλλά κυρίως (και εδώ είναι το στοίχημα) οι ελληνόφωνοι συμπολίτες μας...- όσοι βέβαια δεν τους έχει πάρει ο ύπνος στις αμμουδιές του Ομήρου...

Βαγγέλης
Ανορθόγραφος

Δασκαλούα είπε...

Παρά τις δυσκολίες που το σύστημα μάς επιβάλλει, υπάρχουν οι συνάδελφοι που έχουν τις λύσεις. Μπράβο τους και το εννοώ ξέροντας πόσο δύσκολο είναι. Και ότι ο δάσκαλος δεν σχολάει ποτέ καθώς έτσι κι αλλιώς υπάρχει η προετοιμασία των μαθημάτων, πόσο μάλλον να έχεις και έξτρα μαθήματα σε εθελοντική βάση. Κάτι τέτοια θα έπρεπε να χρηματοδοτούνταν κανονικά από το κράτος.

Παραδοσιακά βρίσκομαι σε σχολεία με αρκετά παιδιά (μην πω πλειοψηφία) με μεταναστευτική προέλευση. Έχω κρατήσει το μέηλ των πίσω θρανίων. Μόλις τελειώσουμε τα τρεχάματα με την τελική γιορτή, ελπίζω να μπορέσουμε να επικοινωνήσουμε με τους συνάδελφους να δούμε τι προοπτικές συνεργασίας θα μπορέσουμε να έχουμε.

Ξέρει κανείς αν θα μπορώ να τους βρω στο στέκι μεταναστών τον Ιούλιο ή στο αντιρατσιστικό φεστιβάλ;

valentin είπε...

δασκαλούα, σίγουρα μπορείς να τους βρεις στο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ στην Αθήνα (6-8 Ιουλίου, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια), όπου έχουν τραπεζάκι, υλικό κλπ. Δεν ξέρω όμως μέχρι ποτέ συνεχίζονται οι δραστηριότητες στο Στέκι, γιατί σταματάνε βέβαια το καλοκαίρι.

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα! Δεν έχει σχέση με το θέμα, αλλά μόλις ανακάλυψα αυτό το μπλογκ και ενθουσιάστηκα με τις ενδιαφέρουσες αναρτήσεις και συζητήσεις! Είμαι ξένη, διδάσκω νέα ελληνικά σε ξένο πανεπιστήμιο και θα σας επισκέπτομαι συχνά-πυκνά.

Ανώνυμος είπε...

''Γι'αυτό, μέλημα όλων μας, όσων ασχολούμαστε και ενδιαφερόμαστε για τέτοια ζητήματα, είναι να στηρίζουμε και να προβάλουμε έντονα τέτοιες προσπάθειες, μήπως και ευαισθητοποιηθεί και το αρμόδιο υπουργείο, αλλά κυρίως (και εδώ είναι το στοίχημα) οι ελληνόφωνοι συμπολίτες μας...- όσοι βέβαια δεν τους έχει πάρει ο ύπνος στις αμμουδιές του Ομήρου...''

Ανορθόγραφε, μάθε πρώτα να μιλάς ελληνικά. Δε λέμε ᾽όλων όσων῾, αλλά ῾όλων όσοι῾.

Δεύτερον, τι είναι αυτό το ᾽ελληνόφωνοι συμπολίτες μας᾽. Δηλαδή ελληνόφωνοι είμαστε. Βαγγέλη ανορθόγραφε ΣΟΒΑΡΕΨΟΥ ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΩΣ.

ΕΛΛΗΝΕΣ είμαστε, όχι ελληνόφωνοι. Αν εσύ αισθάνεσαι ξένος, πρόβλημά σου. Εμείς φίλε είμαστε ΕΛΛΗΝΕΣ, όχι ελληνόφωνοι. ΕΛΕΟΣ δηλαδή.

Και επί της ουσίας. Από το ελληνικό σχολείο βγαίνουν αγράμματοι ούτως ή αλλως. Χρειάζεται να αλλάξει ριζικά ο τρόπος διδασκαλίας και να πεταχτούν στα σκουπίδια τα αντιπαιδαγωγικά, αθλια βιβλία Γλώσσας που δεν διδάσκουν γραμματική και κατακερματίζουν την ύλη.

Επίσης οι ξένοι πρέπει να μαθαίνουν με ειδική ενισχυτική διδασκαλία από ειδικά βιβλία την ελληνική, μεθοδικά, ως ξένη.

Πείτε αυτά, και φωνάξτε τα.