μετά τα αρχαία ανοίγει και θέμα πολυτονικού [Update 29.6.06]
η επέλαση των νεοκαθαρευουσιάνων συνεχίζεται
Η κατάργηση του πολυτονικού συστήματος για εξυπηρέτηση οικονομικών συμφερόντων ήταν οικονομικοπολιτική αυτοκτονία του ελληνικού λαού
Λιάνα Κανέλη,
εκπροσωπώντας το ΚΚΕ στην εκδήλωση της Ελληνικής Γλωσσικής Κληρονομιάς στις 2.12.05
Το 2005 πρέπει να ανακηρυχτεί annus mirabilis, έτος των θαυμάτων για τους νεοκαθαρευουσιάνους στην Ελλάδα. Από το 1992 που τα αρχαία από το πρωτότυπο μπήκαν στο Γυμνάσιο είχαν να δουν τέτοιες χαρές.
Από το Σεπτέμβριο του 2005 η διδασκαλία των αρχαίων από το πρωτότυπο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αυξήθηκε κατά μία ώρα την εβδομάδα στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και κατά δύο ώρες στην Α' Τάξη του Λυκείου και ξεκίνησε η διδασκαλία τους και στην Γ' Τάξη του Λυκείου για μία ώρα την εβδομάδα.
Παράλληλα συνεχίζει να καλλιεργείται ένα κλίμα κινδυνολογίας και υπερηφάνειας για την ελληνική γλώσσα με την εκπομπή του Χαρδαβέλα, την 'έρευνα' του 'Ινστιτούτου Επικοινωνίας' με την υποστήριξη της γενικής γραμματείας Νέας Γενιάς, την πρόσφατη εκδήλωση της Ελληνικής Γλωσσικής Κληρονομίας και τα συνήθη άρθρα και επιστολές στις εφημερίδες.
Όμως η νέα μεγάλη επιτυχία των νεοκαθαρευουσιάνων είναι ότι κατάφεραν να ανοίξουν ένα νέο θέμα, να το βάλουν στην ημερήσια διάταξη.Την 1 Σεπτέμβρη ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, Βύρωνας Πολύδωρας και ζήτησε με ερώτησή του στη Βουλή (αλλά και ξανά με συνέντευξή του στον 'Ελεύθερό Τύπo') την 'προαιρετική' χρήση του πολυτονικού 'στο δημόσιο', αφού 'είναι αυτονόητο και αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε πολίτη να επιλέγει τον τρόπο έκφρασης και το σύστημα γραφής που επιθυμεί'. Στις 19 Οκτωβρίου η Ιερά Σύνοδος, αφού συνεχάρη τους Πολύδωρα και Παπαθεμελή, ζήτησε να επανέλθει 'σε όλα τα επίπεδα' το πολυτονικό, 'το παραδοσιακό τονικό σύστημα'.Επισήμανε μάλιστα ότι 'υπάρχουν πειράματα και μελέτες ψυχιάτρων που κατέδειξαν ότι η χρήση του μονοτονικού αύξησε την δυσλεξία στα παιδιά.
Η Υπουργός Παιδείας Γιαννάκου απλά τους κλείνει το μάτι. Τονίζει αριστερά και δεξιά ότι αυτή το χρησιμοποιεί το πολυτονικό και ότι δε χρειάζεται να εισαχθεί στα σχολεία γιατί ήδη ...διδάσκεται στο πλαίσιο του μαθήματος των αρχαίων ελληνικών.
Είναι η πρώτη φορά που το πολυτονικό δε χρησιμοποιείται απλώς σε κάποια περιοδικά και βιβλία και δεν υποστηρίζεται μόνο από διάφορα άρθρα που περνάνε απαρατήρητα για τους περισσότερους. Τώρα το θέμα της επαναφοράς του εκτοξεύτηκε στην κεντρική πολιτική σκηνή. Δεν είναι πια η επιθυμία ορισμένων αλλά ένα ερώτημα που μπαίνει στην πολιτική ατζέντα. Δημιουργείται ένα νέο θέμα πολιτικής συζήτησης εκεί που για τη 'σοβαρή', κεντρική πολιτική συζήτηση το μονοτονικό ήταν κάτι δεδομένο. Μάλιστα το θέμα ανοίγει από δύο βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος, ο ένας τυπικά ανεξάρτητος, ο άλλος όχι απλός βουλευτής αλλά κοινοβουλευτικός του εκπρόσωπος. Το αίτημα υιοθετείται από την Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ελλάδα που παίζει σημαντικό ρόλο στην κεντρική πολιτική σκηνή και απολαμβάνει σκανδαλώδη προνόμια. Η αρμόδια Υπουργός διαφωνεί συμφωνώντας.
Βρέθηκε μάλιστα και η φόρμουλα: 'προαιρετική' χρήση του πολυτονικού 'στο δημόσιο' -'προαιρετική' χρήση, όπως λέμε 'προαιρετική αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες'. Ίσως το λογύδριο περί δικαιωμάτων όσων προτιμούν το πολυτονικό να γινόταν πιο πιστευτό αν πρότειναν να μπορούμε, επίσης, να χρησιμοποιούμε 'στο δημόσιο' και πάντα 'προαιρετικά' και το ατονικό σύστημα, την απλοποιημένη, φωνητική ορθογραφία ή το λατινικό αλφάβητο· ή, ίσως, να και κάτι πιο χρήσιμο, να μπορούν οι μετανάστες, πάντα 'στο δημόσιο' και πάντα 'προαιρετικά', να καταθέτουν αιτήσεις και χαρτιά στη γλώσσας τους για να γλιτώνουν και μερικούς Έλληνες μεσάζοντες. Εκτός βέβαια κι αν τα δικαιώματα είναι μόνο για τους οπαδούς του πολυτονικού.
Τα περί προαιρετικότητας, όμως, είναι απλώς ένας πολιτικός ελιγμός για να φανεί το πράγμα πιο ευκολοχώνευτο και να μπορέσει να γίνει το επόμενο βήμα. Η Ιερά Σύνοδος, πάντα στην πρωτοπορία, μας έδειξε ποιο είναι το πραγματικό διακύβευμα και είπε τα πράγματα πιο ξεκάθαρα: πολυτονικό για όλους και υποχρεωτικά!
Δε θα έπρεπε εδώ να διαφύγει της προσοχής ότι ένα νέο επιχείρημα προστέθηκε στη φαρέτρα των νέοκαθαρευουσιάνων. 'Η χρήση του μονοτονικού αύξησε την δυσλεξία στα παιδιά'. Μάλιστα αυτό δεν είναι μια αυθαίρετη εκτίμηση της Ιεράς Συνόδου, προς θεού!, αλλά 'υπάρχουν πειράματα και μελέτες ψυχιάτρων'. Βέβαια αυτά τα 'πειράματα και μελέτες ψυχιάτρων' είναι η εξής μία, του ψυχίατρου Τσέγκου και του 'Ανοικτού Ψυχοθεραπευτικού Κέντρου' του. Η 'μελέτη' του εκδόθηκε σε βιβλίο από τις εκδόσεις του Γιώργου Καραμπελιά: Ιωάννης Κ. Τσέγκος, Θαλής Ν. Παπαδάκης, Δήμητρα Βεκιάρη, Η Εκδίκηση των Τόνων. Η επίδραση των 'Αρχαίων Ελληνικών' και του 'Μονοτονικού' στην ψυχοεκπαιδευτική εξέλιξη του παιδιού. Συγκριτική μελέτη. Εναλλακτικές Εκδόσεις, Αθήνα 2005. Ο Τσέγκος διευθύνει μάλιστα και τη σειρά των Εναλλακτικών Εκδόσεων 'Σύγχρονη Ψυχοθεραπεία', σε περίπτωση που νόμιζε κανείς ότι η σχέση του με τον Καραμπελιά είναι επιπόλαιη και περιστασιακή. Από την άλλη, όπως ο ίδιος ο Τσέγκος ομολογεί στην 'Εισαγωγή' του βιβλίου, σελ. 20, η 'έρευνα' έγινε σε συνεργασία με την 'Ελληνική Αγωγή' του Άδωνη Γεωργιάδη, παρουσιαστή εκπομπής τηλεμάρκετινκ και εκπρόσωπου τύπου του ΛΑΟΣ. Ένα ωραίο αριστεροακροδεξιό μέτωπο δηλαδή.
Ως προς την ίδια την έρευνα τώρα τα πράγματα είναι απλά: παίρνουμε 50 παιδάκια στα μισά κάνουμε και αρχαία (στην 'Ελληνική Αγωγή'), στα μισά όχι, και μετά από ένα χρόνο διαπιστώνουμε ότι τα παιδάκια που έκαναν αρχαία, με βάση τα γνωστής εγκυρότητας I.Q. Test, είναι πιο έξυπνα. Άρα αφού τα αρχαία σε κάνουν πιο έξυπνο, σε κάνει και το πολυτονικό πιο έξυπνο. Και αφού σε κάνουν πιο έξυπνο, καταπολεμούν και τη δυσλεξία. Κοινή λογική δηλαδή... Δεν προκαλεί έτσι εντύπωση που ο ψυχίατρος, καθηγητής στο Μεθολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης της Αθήνας, Θανάσης Τζαβάρας σχολίασε ειρωνικά σε επιστολή του στην Καθημερινη της 30.10.05: 'Χρόνια έρευνας και κλινικής δραστηριότητας δεν μου επέτρεψαν να διαβάσω κάποια σχετική βιβλιογραφία'. Και όμως ήδη το επιχείρημα το υιοθέτησαν πρώτα ένας άλλος παρουσιαστής εκπομπής τηλεμάρκετινκ, ο Βελόπουλος, να του το αναγνωρίσουμε, και μετά η Ιερά Σύνοδος. Η Καθημερινή ήδη στις 28.10.05 αναπαρήγαγε την 'έρευνα' χωρίς ίχνος κριτικής διάθεσης. Σε λίγο δε θα είναι παρά ένας ακόμα κοινός τόπος για τη γλώσσα για κάθε φιλόλογο-ιστορικό-συγγραφέα-τέως λυκειάρχη-αξιωματικό ε.α.-πρώην δικαστικό κλπ. που στέλνει επιστολές στις εφημερίδες.
Το μεγαλύτερο λάθος θα ήταν να θεωρήσει κανείς ότι, εντάξει, είναι απίθανο να θεσμοθετηθεί κάτι τέτοιο, απλώς ορισμένοι πολιτικοί καλοπιάνουν τους ψηφοφόρους τους. Το παρελθόν, όμως, μπορεί να μας δώσει μια ιδέα για το τι θα μπορούσε να συμβεί. Ο Τρίτσης άνοιξε το θέμα των αρχαίων το 1986, για να μπουν στο Γυμνάσιο το 1992 από το Σουφλιά και το 2005 να αυξηθούν σημαντικά οι ώρες διδασκαλίας τους. Σήμερα λοιπόν ίσως όχι, αλλά σε πέντε ή δέκα χρόνια;
Τα πράγματα δεν είναι και πολύ αισιόδοξα. Η όλο και πιο φανερή εξάντληση της μεταπολιτευτικής δυναμικής και η συντηρητική στροφή της ελληνικής κοινωνίας επιτρέπει να μπαίνουν σε συζήτηση ζητήματα που ως πριν λίγα χρόνια θα ήταν αδιανόητα. Η Δεξιά έχει στους κόλπους της ένα ισχυρό νεοκαθαρευουσιάνικο λόμπυ. Δεν είναι τυχαίο ότι είναι οι κυβερνήσεις της Δεξιάς που τελικά επέφεραν τις δύο ανατροπές στη γλωσσική πολιτική, το 1992 και το 2005, όσο και αν τις προετοίμασαν και πολύ άλλοι. Ακόμα και η σύγχρονη Ακροδεξιά που ως πρόσφατα δεν πολυνοιαζόταν για τα γλωσσικά θέματα κατάλαβε ότι εδώ υπάρχει φλέβα ψηφοφόρων. Έτσι, με αφορμή την αύξηση των αρχαίων στα σχολεία ο Καρατζαφέρης άρχισε να ζητάει το πολυτονικό, ενώ ο Βελόπουλος από τις αρχές του 2005 άρχισε να βγάζει το περιοδικό του 'Ελληνόραμα' σε πολυτονικό.
Δε θα έπρεπε βέβαια να περιμένουμε και τίποτα καλύτερο από τη Δεξιά και την Ακροδεξιά. Το πραγματικό πρόβλημα βρίσκεται στη στάση των υπόλοιπων. Ας δούμε το πράγμα κατάματα: μια πρωτοβουλία ορισμένης επαναφοράς του πολυτονικού από την κυβέρνηση της Δεξιάς θα έβρισκε ικανοποιητικό ακροατήριο στον προοδευτικό και αριστερό χώρο, θα έβρισκε μάλιστα και αρκετούς ένθερμους υποστηρικτές και χειροκροτητές. Καθόλου λίγοι δεν είναι εκείνοι που αν και ανήκουν σε ένα τέτοιο χώρο, αν και ανήκουν στο μπλοκ του ιστορικού δημοτικισμού, γράφουν και εκδίδουν βιβλία και περιοδικά στο πολυτονικό. Ο Παπούλιας π.χ., εκπρόσωπος του 'πατριωτικού ΠΑΣΟΚ', ήταν ως πρόσφατα πρόεδρος του υποστηριζόμενου από την Ακαδημία Αθηνών και δραστήριου νεοκαθαρευουσιάνικου συλλόγου 'Ελληνική Γλωσσική Κληρονομία', ο χώρος της Ανανεωτικής Αριστεράς μας είχε δείξει από την εποχή του συνεδρίου του Μίλωνα το 1985 τις προτιμήσεις του και στο άρμα έχει πηδήξει δυναμικά και το ΚΚΕ με την παρουσία της Κανέλη στις τάξεις του.
Γιατί ποια ήταν η αντίδραση στην πρόταση Πολύδωρα, Παπαθεμελή και Ιεράς Συνόδου; Καμία! Δύο άρθρα του Μπουκάλα, δύο του Χάρη και ένα του Καρζή δε συνιστούν επαρκή απάντηση. Αντίθετα, κάτω από την πίεση των νεοκαθαρευουσιάνων, φαίνεται να έχουμε μια σημαντική στροφή. Φωνές από το ΚΚΕ φαίνεται να αποδοκιμάζουν το μονοτονικό. Συγκεκριμένα, η Λιάνα Κανέλη, εκπροσωπώντας το ΚΚΕ τάχθηκε υπέρ του πολυτονικού! Μάλιστα απέδωσε την καθιέρωση του μονοτονικού στην 'εξυπηρέτηση οικονομικών συμφερόντων'. Το επιχείρημα είναι παλιό και τετριμμένο: το μονοτονικό καθιερώθηκε για να εξοικονομήσουν λεφτά οι εκδότες. Όμως αυτό το επιχείρημα στο στόμα μια βουλευτίνας του ΚΚΕ αποκτά νέες διαστάσεις. Γιατί, αφού το μονοτονικό καθιερώθηκε για την 'εξυπηρέτηση οικονομικών συμφερόντων', αυτά τα συμφέροντα εξυπηρέτησαν και όσοι το υποστήριξαν: και ο Γληνός (που υπήρξε βουλευτής του ΚΚΕ και στέλεχος του ΕΑΜ) και το ΕΑΜ και το ΚΚΕ που όχι μόνο το υποστήριξε αλλά μάλιστα το 1982 ψήφισε το νόμο για την καθιέρωσή του!
Αυτό λοιπόν είναι το πιο ανησυχητικό. Οι νεοκαθαρευσιάνικες και νεοσυντηρητικές απόψεις διαπερνούν όλους τους πολιτικούς χώρους. Έχουν διεμβολίσει το ιστορικό δημοτικιστικό μπλοκ. Η δημοτικιστική παράδοση έχει ξεχαστεί και το πάνω χέρι έχει πάρει ο 'πατριωτισμός της περισπωμένης'. Ο χώρος του ιστορικού δημοτικισμού διολισθαίνει σταθερά από το Γληνό στην Κανέλη. Είναι αυτή η διολίσθηση που εμποδίζει να πούμε αυτόν που υποστηρίζει τα αρχαία και το πολυτονικό νεοκαθαρευουσιάνο και τον νεοκαθαρευουσιάνο δεξιό. Σε αυτό το φαινομενικά υπερκομματικό και υπερπολιτικό προφίλ των νεοκαθαρευουσιάνων, σε αυτή τη φαινομενική υπέρβαση των διαχωριστικών γραμμών οφείλεται και η πλήρης αδυναμία του ιστορικού δημοτικιστικού χώρου να αντιδράσει στα αλλεπάλληλα χτυπήματα που δέχεται.
Όμως το χώρο του 'πατριωτισμού της περισπωμένης' τον έχουμε γνωρίσει για τα καλά και δεν πρέπει να μας φοβίζει με τις κραυγές του για τις 'παραδόσεις' μας που χάνονται και την ανάγκη 'εθνικής ανάτασης'. Στην κατοχική Αθήνα των θανάτων από την πείνα ήταν αυτός ο χώρος που για ακόμη μια φορά σήκωσε το έθνος στους ώμους του και πήρε τη μεγάλη, εθνοσωτήριο πρωτοβουλία: να δικάσει τον Ι. Θ. Κακριδή γιατί έβγαλε ένα βιβλίο του σε μονοτονικό...
Εντοπίσαμε από τις εφημερίδες και την αναζήτηση στο ίντερνετ τα ακόλουθα σχετικά κείμενα. Περιλαμβάνουν τεκμηριωμένες αναφορές στο γιατί το πολυτονικό δεν είναι 'το παραδοσιακό τονικό σύστημα' στης ελληνικής γλώσσας, στο γιατί και πώς η 'έρευνα' Τσέγκου είναι διάτρητη από όλες τις πλευρές και γενικότερα στην αναγκαιότητα να επιμείνουμε στο μονοτονικό. [Στα κείμενα από Τα Νέα ακολουθεί το λινκ και χωριστά γιατί υπάρχει μια τάση εκτροπής στην αρχική σελίδα της εφημερίδας]
Θόδωρος Καρζής, Ζητείται η επαναφορά του... πολυτονικού!, Ελευθεροτυπία 15.11.05
Παντελής Μπουκάλας, Oι τόνοι και το «πνεύμα της παραδόσεως», Καθημερινή 30.10.05
Παντελής Μπουκάλας, H δυσλεξία, η αριστεροχειρία και το μονοτονικό, Καθημερινή 6.11.05
Γιάννης Χάρης, Bαράτε βιολιτζήδες, Τα Νέα 12.11.05
http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18389&m=P12&aa=1
Γιάννης Χάρης, Eκκλησία, παραχάραξη και μυθολογία, Τα Νέα 10.12.05
http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18412&m=P51&aa=1
Γιάννης Χάρης επιστολή στον Αντώνη Καρκαγιάννη στην Καθημερινή 23.11.05 ως απάντηση σε προηγούμενο άρθρο του Καρκαγιάννη
Δεν καταφέραμε να εντοπίσουμε, σε τυπωμένη ή ηλεκτρονική μορφή, τις δύο επιστολές (η πρώτη 30.10.ο5, η δεύτερη στις 11.12.05) στην Καθημερινή του καθηγητή στο Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης, ψυχίατρου Θανάση Τζαβάρα για την 'έρευνα' Τσέγκου.
Για την ίδια 'έρευνα' ιδιαίτερα χρήσιμο είναι και το κείμενο αρχαίοι και μονοτονικοί[sic] από το blog Don't Kiss The Frog.
Μαχητικά απομυθοποιητικό το κείμενο των Κώστα Θεριανού και Χρήστου Κάτσικα Το πολυτονικό, τα αρχαία και η δυσλεξία: Μύθοι και πραγματικότητα, Λαικός Δρόμος 17.11.2005, υπογραμμίζει, ανάμεσα σε άλλα, ότι για τους φιλολόγους θέσεις εργασίας στο σχολείο δεν ανοίγουν αποκλειστικά τα αρχαία ελληνικά και η ορθογραφία και ότι αυτά τα δύο είναι από τις κυριότερες αιτίες της σχολικής αποτυχίας και διαρροής των παιδιών από τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα και από τους 140.000 αλλοδαπούς / παλιννοστούντες που φοιτούν σήμερα στις διάφορες βαθμίδες του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Δείτε επίσης το κείμενο Η νοηματική ακρίβεια του πολυτονικού και το πολυπαινεμένο ποίημα Πολυτονιάται, στα 2050 μ.Χ. από το periglwssio, αλλά και το παίνεμα της προσπάθειας από το site του Νίκου Σαραντάκου όπου και το αρχικό ποίημα του Καβάφη 'Ποσειδωνιάται'. Στο ίδιο site υπάρχει και η ενότητα Δασείας καταίρεσις με πολλά, ενδιαφέροντα και με τεκηριωμένη επιχειρηματολογία περι πολυτονικού.
Στο Don't Kiss The Frog έπεσε και η πρόταση-Καταγγελία για ριζικότερη στροφή προς την ιστορική ορθογραφία, συγκεκριμένα στη Γραμμακή Β'... Με αφορμή το κείμενο Επιστροφή στην Καθαρεύουσα; άνοιξε στο Ιστολόγιον πολύ και ενδιαφέρουσα κουβέντα, όπως και στο μπλογκ Τα μυστικά του Κόλπου Για κοίτα με στα μάτια, λοιπόν - και 'ξηγήσου!, στο Μαίανδρος The sorrows of the Greek language και στο Μπουκάλια στο πέλαγος Πολυτονικά μονότονα. Ευχαριστούμε τους συμπλογκεράδες για τις αναφορές τους και στα δικά μας κείμενα. Απρόσμενα μπόλικη συζήτηση και στο indymedia μετά από δημοσίευση των 'ανορθογραφιών'. Για μερικές ...νέες ιδέες σχετικά με τη χρήση των τόνων δείτε και τα ποστ Ορθογραφία και αμαρτία στο Απίστευτα δρώμενα και μα δεν είναι υπέροχο; στο >ΑΔΕΡΦΗ.
Για την 'έρευνα' του 'Ινστιτούτου Επικοινωνίας' 'Με ποια ελληνικά μιλάμε σήμερα;' αναλυτική κριτική έκανε ο Σπύρος Μοσχονάς Μεθοδολογία και ιδεολογικές προκαταλήψεις, Καθημερινή 15.11.05, όπου επισημαίνει τις γλωσσαμυντορικές ιδεολογικές προυποθέσεις της έρευνας και ότι οι ερευνητές μπερδεύουν το τι πραγματικά συμβαίνει στη γλώσσα με το τι νομίζουν οι ομιλητές ότι συμβαίνει. Ενδιαφέρον και γενικότερα για το πώς μπορεί να χειραγωγηθεί μια δημοσκοπικού τύπου έρευνα.
Αν έχετε εντοπίσει κάποιο άλλο σχετικό κείμενο που δημοσιεύτηκε στον τύπο (όπως π.χ. τις επιστολές Τζαβάρα) ή έχετε ανεβάσει εσείς κάποιο δικός σας κείμενο, ενημερώστε μας στο anorthografies@gmail.com
Το post αυτό θα ενημερώνεται με όποια νέα κείμενα προκύψουν.
Μιχάλης Καλαμαράς
11.12.2005
[Update]
Γιάννης Χάρης, Kιβωτός συντήρησης, κιβωτός αντίδρασης, Τα Νέα 23.12.05
http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18423&m=P33&aa=1
-,Ο ολέθριος αττικισμός, Τα Νέα 7.1.06
http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18432&m=P09&aa=1
-, H μεγάλη παρανόηση, Τα Νέα 21.1.06
-,http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18444&m=P13&aa=1
-, Ο δράκως κι οι βαρκάροιδες, Τα Νέα 18.2.06
http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18468&m=P15&aa=1
-, Παράδοση κατά βούληση, Τα Νέα 4.3.06
http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18480&m=P15&aa=1
-, Aμάν! η αντανακλαζομένη; Τα Νέα 18.3.06
http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18491&m=P35&aa=1
-, H κουρά του αυγού, Τα Νέα 1.4.06
http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18502&m=P15&aa=1
-, Γυρολόγοι και μεσσίες, Τα Νέα 15.4.06
http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18514&m=P15&aa=1
Θάνος Κάππας, Στα θρανία με το Βύρωνα, Athens Voice 8.12.05
Εμμανούηλ Κριαράς,η συνέντευξη στο Διαβάζω Ιανουρίου 2006 [αναδημοσιεύτηκε στις ανορθογραφίες]
Don't Kiss The Frog, folklore 1, 27.1.06
Παύλος Χαραμής, Πώς γράφεται www.progonoplixia.gr στο πολυτονικό;, e-paideia.net 6.2.06
Σπύρος Μοσχονάς, Υπεράσπιση του πολυτονικού, Καθημερινή 7.2.06 [αναδημοσιεύτηκε στις ανορθογραφίες]
Επιστολή Τσέγκου στις 5.3.06 στην Καθημερινή, όπου ισχυρίζεται ότι αυτός δεν κάνει πουθενά στο βιβλίο του λόγο για δυσλεξία. [οι επιστολές στην Καθημερινή δεν υπάρχουν ηλεκτρονικά]
Μπουκάλια στο πέλαγος, Για το πολυτονικό και πάλι, 7.3.06
Λογοράμματα, Ήταν τονικό το πολυτονικό;, 8.3.06
-, Τονικά σημεία άλλοτε αξιο-σημείωτα, 1.5.06
Γιάννης Στρούμπας, Γλωσσική «αναγέννησις»(;) μέσω των αρχαίων ελληνικών; , Αντιφωνητής 15/3/2006
Νίκος Σαραντάκος,
Τα φίδια της Τήλου και το βιετναμέζικο κύμα [Παρά τον τίτλο, έχει να κάνει με την κυματιστή γοητεία της περισπωμένης και την αποκλειστικότητα της ελληνικής γλώσσας.]
'Αννα Ιορδανίδου, Οξείες και βαρείες στη σειρά, To Βήμα 14.5.06
β' γύρος
Εκδήλωση Ιεράς Συνόδου στις 21.5.06 υπέρ του πολυτονικού με τίτλο "Μονοτονικό: εμπειρία 25 ετών", με τον ίδιο το Χριστόδουλο και με τη συμμετοχή Ξανθάκη-Καραμάνου, Τσέγκου κ.ά. ο (σε πολυτονικό) στην εκδήλωση.
Είχε προηγηθεί η συζήτηση στην εκπομπή "Αρχονταρίκι" (ΕΤ-1) της 9/4/2006 με θέμα: "Συνέπειες από τις επεμβάσεις στην Ελληνική Γλώσσα" και με συντονιστκή το Μητροπολίτη Δημητριάδος Ιγνάτιο και καλεσμένους την Ξανθάκη και τον Τσέγκο. Η εκπομπή σε αρχείο mp3 (~4,8 MB) από το γλωσσαμυντορικό μπλογκ Το ζωντανό ιστολόγιο
"Ανακοίνωση" Τσέγκου στο 19ο Πανελλήνιο Ψυχιατρικό Συνέδριο. Η ανάπτυξη ...των τόνων, Ελευθεροτυπία 5.6.06
Παντελής Μπουκάλας, Mονοτονικά και μονότονα, Καθημερινή 25.5.06
-, H μορφή και η θεωρία, Καθημερινή 26.5.06
-, Πιστεύοντες και γνωρίζοντες, Καθημερινή 27.5.06
Μπουκάλια στο πέλαγος, Αντι-μονοτονικά μονότονα, 27.5.06
Γιάννης Χάρης, Kαινούριο κοσκινάκι μου, Τα Νέα 10.6.06
http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18559&m=P14&aa=1
-, Ψυχανεμίσματα και ιδεοληψίες , Τα Νέα 24.6.06
http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18570&m=P50&aa=1
Μ.Κ.
29.6.06
24 σχόλια:
Αντί να βάλουν μια ώρα παραπάνω πληροφορική ή αγγλικών πχ, έβαλαν μια ώρα νεκρής γλώσσας... no wonder που είμαστε ουραγός την Ευρώπης... αυτή είναι η θέση μας τελικά.
Πολύ καλή έρευνα. Εξαιρετικό post.
Είναι πραγματικά θλιβερό το πως εξελίσονται τα πράγματα. Ο libertarian έχει απόλυτο δίκιο.
Το χειρότερο είναι πως ασχολούμαστε με τέτοιες ανοησίες όταν υπάρχουν μυριάδες άλλα σοβαρά προβλήματα.
εγω παντως ζητω ειλικρινα και χωρις πλακα να επιτραπει και το ατονικο. ειναι πιο απλο, ανετο και καλαισθητο...
οσο για την δυσλεξια τι να πω, εντελως γελοιο. Εγω εχω την εντυπωση οτι τα παιδακια που βγαινουν απο τα ελληνικα σχολεια και ειναι ψηφιακα και μαθηματικα εντελως αναλφαβητα, θα ειχαν πολυ περισοτερο να κερδισουν με σωστη και περισσοτερη διδασκαλια των επιστημων και ας αφησουμε τα αρχαια σε οποιον θελει. Καλα ειναι αλλα για χομπυ, οχι για κυριο μαθημα στα σχολεια μας...
μια στιγμη.συμφωνω για οτι υποθηκε για το πολυτονικο μιας και πραγματα τα οποια δεν διαβαζεις δεν θα επρεπε να τα γραφεις(λοιποι τονοι και τους φθογγους ας πουμε)ομως πως φτασαμε στα αρχαια;το να γινονται σε καποια βασικη μορφη ως μαθημα το θεωρω πολυ σημαντικο ακομα και απο περιεργια αλλα και για να γνωρισεις καλα τη γλωσσα που μιλας και να μπορεις να συνενοηθεις σε υψηλο επιπεδο(θυμηθειτε γλωσσες διαφορων επιπεδων στον προγραμματισμο μηχανων).συμφωνω βεβαια οτι ο τροπο που διδασκονται τα αρχαια στο σχολειο ειναι παντελως λαθος ομως ας μη παρασιρομαστε και φτανουμε να λεμε παπαριες.
τα αρχαια χρειαζονται σε οποιον θελει να τα μαθει σαν χομπυ. Η υποχρεωτικη εκμαθηση με πολλες ωρες εβδομαδιαιως ειναι απαραδεκτη. Δεν χρειαζονται ολοι αρχαια ελληνικα, καλα νεα ελληνικα πρεπει να μαθουν και φτανει. Μαθηματικα χρειαζονται οι Ελληνες, Φυσικη, Φιλοσοφια (που ηταν παρ/ντως το πραγματικο κατορθωμα των προγονων και οχι βεβαια η γλωσσα τους) οχι αλλη παπαρολογια...
Διαβάζω καθημερινά Ελευθεροτυπία και θυμόμουν ένα άρθρο, που όμως δεν είχα κρατήσει σε έντυπη μορφή. Τελικά, το βρήκα στην ηλεκτρονική σελίδα της εφημερίδας και σας το στέλνω, για να σχολιαστεί.
Greeklish users - οι serial killers του ελληνικού αλφαβήτου
Του Δ.Κ. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
07 - 05 - 2005
http://www.enet.gr/online/online_fpage_text?dt=07/05/2005&id=67024800
:-)
ti einai to politoniko?
ante na mathoume kai aftin tin glossa an diataxthoume, alla pos? sta frontistiria den exei tmima...
ΠΑΙΔΙΑ ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΤΕ, ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΥΠΟΧΡΕΩΘΕΙΤΕ ΝΑ ΓΡΑΦΕΤΕ ΤΙΣ ΑΡΧΙΔΙΕΣ ΣΑΣ ΣΤΟ ΠΟΛΥΤΟΝΙΚΟ. ΑΝ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΠΕΡΑΣΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΟ ΚΑΤΩΦΛΙ ΤΗΣ ΜΟΡΦΩΣΗΣ, ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ...
είμαι υπέρ του πολυτονικού, αν και δεν το χρησιμοποιώ ευρέως ακόμη, είτε επειδή δεν το ξέρω αρκετά είτε επειδή βαριέμαι. Η πρότασή μου είναι εξής: κάθε σχολική μονάδα αποφασίζει μόνη της ποιο τονικό σύστημα θα χρησιμοποιήση και θα διδάσκη (ή και κανένα, για να ικανοποιήσουμε και τον σ γ), στην δε διοίκηση απευθύνεται κανείς πάλι όπως θέλει (πράγμα που ούτως ή άλλως ήδη γίνεται). Δεν θα ήμασταν όλοι χαρούμενοι έτσι;
φούτρε
α ναι, και κάτι άλλο: δεν νομίζω τα διάφανα κρίνα να υπάγωνται στην κατηγορία των γλωσσοαμυντόρων, σκοταδιστών, δεξιών κ.λπ. επειδή ο παντελής γράφει καταπληκτικούς στίχους τυπωμένους σε πολυτονικό...μια (και) αισθητική επιλογή είναι, ας αποφύγουμε την ισοπέδωση και τα λογάκια...
φούτρε
@φούτρε: Δε θα ήμουνα χαρούμενος αν στο σχολείο δίδασκαν στα παιδιά και πολυτονικό για τη νεοελληνική. Θα σήμαινε ότι το σχολείο το αποδέχεται και το νομιμοποιεί.
Δε νομίζω να πήγε κανείς, ας πούμε, αίτηση σε υπηρεσία και να μην του την πήραν γιατί ήταν σε πολυτονικό.
Ο Πολύδωρας θέλει το κράτος να το νομιμοποιεί και να το χρησιμοποιεί. Ιδιώτες, εφημερίδες, περιοδικά και εκδοτικοί οίκοι χρησιμοποιούν το πολυτονικό χωρίς πρόβλημα όλα αυτά τα χρόνια.
Γενικότερα δεν πιστεύω ότι κάθε σχολική μονάδα μπορεί να αποφασίζει το τι θα διδάσκεται. Και αυτό είναι διακριτό θέμα από την ελευθερία λόγου του καθηγητή και της καθηγήτριας, για να μην τα μπερδέψουμε.
Το να γράφει κανείς στο πολυτονικό είναι πρόβλημα, όποιος και αν είναι. Από εκεί και πέρα το μόνο κριτήριο για τους ανθρώπους δεν είναι με τι τόνους γράφουν.
Πάντως η αλήθεια είναι valentin ότι τυπικά το ελληνικό κράτος ΔΕΝ επιτρέπεται να αποδέχεται κείμενα γραμμένα στο πολυτονικό όσον αφορά στη δημόσια διοίκηση. Γνωρίζω προσωπικά μια τέτοια περίπτωση, αν και επί της ουσίας όλα εξαρτώνται από το σε ποιόν θα πέσεις. Συμφωνώ ωστόσο ότι δεν μπορεί να επαφίεται στο κάθε σχολείο τι τονικό σύστημα θα χρησιμοποιούν οι μαθητές. Από την άλλη μωρέ δεν είναι πρόβλημα αν χρησιμοποιεί κανείς πολυτονικό. Καταλαβαίνω ότι στο μυαλό σου έχεις κάποιον σαν τον Πολύδωρα, αλλά υπάρχουν πολλοί που δεν ανήκουν στην κατηγορία του νεο-συντηρητικού και όμως τους αρέσει το πολυτονικό. Γενικώς θεωρώ ότι το θέμα του τονικού συστήματος όντας και ιστορικών συνυφάνσεων έχει πλέον άλλες διαστάσεις από αυτές που είχε κάποτε και δεν είναι ούτε πρέπει να είναι κεντρικό θέμα της εκπαιδευτικής πολιτικής. Εξάλλου είμαι σίγουρος ότι το πολυτονικό δεν επιστρέφει με τίποτα πλέον ως το επίσημο τονικό σύστημα.
Η αλήθεια είναι ότι έχω υπόψη μου ανθρώπους και όπως ο Ελεφάντης με το περιοδικό 'Ο Πολίτης' ή τις εκδόσεις 'Άγρα' από τις οποίες έχω πραγματικά πολλά βιβλία. Θέλω να πω ότι καταλαβαίνω ότι δεν (ακρο)δεξιοί όσοι χρησιμοποιούν πολυτονικό. Αυτό όμως είναι που με ανησυχεί πιο πού.
>Εξάλλου είμαι σίγουρος ότι το πολυτονικό δεν επιστρέφει με τίποτα πλέον ως το επίσημο τονικό σύστημα.
Μακάρι!
Nai re pedia emeis eimaste emeis oi telefteoi kai prepei na ginoume kaliteroi, gia afto oi xenoi mehri tora mathenane arhaia kai ektimousan ton arxaio politismo. Giati thelane na einai kai aftoi ouragoi...Pf!!! Oi Galloi? se parakalo, oi germanoi? Eleos!!! Oi amerikanoi pou stolisan ta megala tous ktiria me ellinoromaiko protipo? Sas parakalo!!! Emeis eimaste telefteoi giati mas piraxe to glossiko, sto etos 2005 ( dioti otan alaxe kapote to glossiko sistima sta sxolia eipirhe sovaros logos ). Tora omos filtatoi ti logos iparhei? Apla na koitame to dendro, pou tora einai dendraki....
PETRES-XILA!
A grafo greeklish, giati thelo na dokimaso pos tha sas fenete i grafi me latinikous xaraktires, giati eipothike kapote apo merida tis Akadimias (kai to koukoulosane kiolas) na katargisoume to elliniko alfavito...
Kai gia to atoniko pou eipe kapoios filos...xexe etsi pou einai i zoi file, ti to thes to xroma sto logo, edo to xasame apti zoi mas!!! LOL!
αγαπητέ ανώνυμε,
αφού με αυτά που γράφετε εσείς γελάτε εμάς δε μας πέφτει λόγος.
Χορεύω και γελάω και ας μέσα μου πονάω λέει ένας ποιητής.
Και αν πάλι σε ενοχλεί το γέλιο μου, και στάθηκες σε αυτό, λυπάμαι που τα λόγια μου χάραμα δεν γίναν...
Λέει πάλι ενας άλλος ποιητής...
--------
m6s
Αγαπητοί φίλοι (αν επιτρέπετε) των ανορθογραφιών.
Επισυνάπτω άρθρο που θήρευσα στη σημερινή ηλεκτρονική έκδοση της Καθημερινής. Πρόκειται για βιβλιοκριτική μελέτης που υποτίθεται αποδεικνύει τας βλαβεράς συνεπείας του μοτονικού επί της ψυχολογικής υγείας των μαθητων (ή κάτι τέτοιο). Ο κριτικός Σ. Μοσχονάς είναι επίκουρος καθηγητής γλωσσολογίας στο Παν. Αθηνών και καταξεσκίζει, δικαίως απ?ότι φαίνεται, το εν λόγω βιβλίο (παραλήρημα το ονομαζει).
Ίσως αξίζει να σβήσετε το post μου και να ανεβάσετε τη σχετική βιβλιοπαρουσίαση σε κεντρική σελίδα του blog σας, πράγμα που εγώ αδυνατώ φυσικά να κάνω.
Χαιρετώ.
Ο ηλεκτρονικός σύνδεσμος είναι:
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_2_07/02/2006__172741
Το κείμενο το αντιγράφω:
Υπεράσπιση του πολυτονικού
Λογικά σφάλματα μιας «επιστημονικής έρευνας» και η «θεραπεία» διά των αρχαίων
Του Σπυρου A. Mοσχονα*
I. K. Τσέγκος, Θ. Ν. Παπαδάκης και Δ. Βεκιάρη: «Η εκδίκηση των τόνων: Η επίδραση των ?Αρχαίων Ελληνικών? και του ?Μονοτονικού? στην ψυχοεκπαιδευτική εξέλιξη του παιδιού - Συγκριτική μελέτη». Εναλλακτικές Εκδόσεις, Aθήνα 2005, σελ. 150.
Τέλη Μαΐου - αρχές Ιουνίου του 2004 παρουσιάστηκαν στον Τύπο, με τις γνωστές υπερβολές και κινδυνολογίες, τα πορίσματα μιας «έρευνας» που αποδείκνυε, υποτίθεται, ότι μαθητές των τριών πρώτων τάξεων του δημοτικού σχολείου που μαθαίνουν το πολυτονικό σύστημα ορθογραφίας έχουν καλύτερες σχολικές επιδόσεις από τους μαθητές που μαθαίνουν ανάγνωση και γραφή με το καθιερωμένο από το 1982 μονοτονικό σύστημα. Οι τελευταίοι αυτοί (όλοι δηλαδή οι μαθητές των δημόσιων δημοτικών σχολείων) παρουσιάζουν, σύμφωνα με την «έρευνα», δυσλεξίες κ.ά. αντιληπτικές και μαθησιακές δυσκολίες. Στους φόβους των μονίμως «ανησυχούντων» για τη γλώσσα μπορούσαν τώρα να προστεθούν οι φοβίες όλων των γονέων της χώρας.
Παραλήρημα
Αυτής της «έρευνας» τα πορίσματα ανακοινώνονται στον τόμο με τον εύγλωττο τίτλο «Η εκδίκηση των τόνων». Για το είδος και το ύφος της «έρευνας» προϊδεάζει η εκτενής «Εισαγωγή (υπό μορφήν συνεντεύξεως)» του ψυχιάτρου Ιωάννη Κ. Τσέγκου, διευθυντή του Εκπαιδευτικού-Ερευνητικού Τομέως του Ανοικτού Ψυχοθεραπευτικού Κέντρου, το οποίο πραγματοποίησε την «έρευνα». Πρόκειται για ανιστόρητη παρουσίαση όχι μόνο της ορθογραφικής μεταρρύθμισης, αλλά γενικότερα του γλωσσικού ζητήματος, ένα παραλήρημα που προέρχεται όχι από επιστήμονα, αλλά από έναν φανατικό που δεν κρύβει τις ιδεοληψίες του. Η ξενοφοβία και η περιφρόνηση των υποστηρικτών του μονοτονικού είναι τα σημάδια της επιστημοσύνης του I. K. Τσέγκου. Για το «κουτσούρεμα» της γλώσσας φταίνε όλοι: φταίνε οι προτεστάντες, ο Κίσιγκερ και οι Αμερικανοί, ήδη από τον 1821: «Μην ξεχνάμε ότι οι Αμερικανοί (ναι, Αμερικανοί!) προτεστάντες οργώνουν τη Μεσόγειο από τα τέλη του 18ου αιώνα», οι «δυτικοσπουδαγμένοι και οι δυτικόφρονες», οι «Παριζιάνοι» (Κοραής, Ψυχάρης, Κωνσταντίνος Καραμανλής - και αυτός από το Παρίσι μάς ήρθε!), οι Γερμανοί που εκπαίδευσαν τον μαρξιστή Γληνό, οι νεωτερικοί και οι εκσυγχρονιστές όλων των εποχών, οι «ξερόλες» πανεπιστημιακοί· φταίνε «οι περί τον Καραμανλή φωστήρες (Ράλλης κ.ά.)», ο Γιάννης Κουτσοχέρας και ο Βερυβάκης, ο «ψυχαριστής πρεσβύτης της Θεσσαλονίκης κ. Κριαράς» (αλήθεια, σε ποια ιατρική σχολή διδάχτηκε ο Τσέγκος το ήθος του ηλικιακού ρατσισμού;)· φταίνε οι πολιτικοί (πλην ορισμένων· ο Μεταξάς, για να μην ξεχνιόμαστε, ήταν «νουνεχής και ήπιος»)· φταίνε τα κόμματα και η μεταπολίτευση «που ξεκατίνιασε τη δημοτική», ένα «ιδίωμα, το οποίο ουδαμού και ουδέποτε υπήρξε»: «Η κατεδάφιση της γλώσσας άρχισε το '76 μετά την πτώση της δικτατορίας ή, μάλλον, μετά την απόλυση των συνταγματαρχαίων (?) από τους υπερατλαντικούς «συμμάχους» μας». Ο δημοτικισμός, η ελληνική συμβολή στην πανευρωπαϊκή προσπάθεια ανάδειξης των δημωδών γλωσσών, εκφυλίζεται έτσι σε μια φτηνή, νεο-ορθόδοξης εμπνεύσεως θεωρία συνωμοσίας· μαζί και ολόκληρη η νεότερη πολιτική ιστορία του τόπου.
Μένει βέβαια η «αμερόληπτη έρευνα», τα πορίσματα της οποίας θα μπορούσαν ενδεχομένως να κριθούν ανεξάρτητα από τις ιδεοληψίες του εμπνευστή της. Ας δούμε λοιπόν τι και πώς αποδεικνύει η «έρευνα» αυτή.
Δύο ομάδες
Πενήντα παιδιά, ηλικίας 6-9 ετών, που φοιτούν σε δημόσια σχολεία της Αττικής, χωρίζονται σε δύο ομάδες των είκοσι πέντε παιδιών. Η μία, η ομάδα ελέγχου, μαθαίνει ανάγνωση και γραφή σύμφωνα με το κανονικό πρόγραμμα των δημόσιων σχολείων. Η άλλη, η πειραματική ομάδα, παρακολουθεί επιπλέον, για ένα δίωρο την εβδομάδα, μαθήματα αρχαίων ελληνικών σε κάποιο ειδικό Κέντρο. Οι δύο ομάδες αξιολογούνται (με ειδικά τεστ δεξιοτήτων) πριν από την έναρξη των μαθημάτων και βρίσκονται ισοδύναμες (τα παιδιά και των δύο ομάδων έχουν τις ίδιες πάνω-κάτω δεξιότητες και νοημοσύνη). Αξιολογούνται και μετά τη λήξη του σχολικού έτους και διαπιστώνεται ότι τα παιδιά της πειραματικής ομάδας παρουσιάζουν στατιστικώς σημαντική βελτίωση των «οπτικοαντιληπτικών ικανοτήτων» τους (στα ειδικά τεστ έχουν, π.χ., καλύτερες επιδόσεις στη συναρμολόγηση αντικειμένων και στην αντιγραφή σχημάτων). Αφού η μόνη διαφορά μεταξύ των δύο ομάδων ήταν ότι η μία διδάχτηκε το πολυτονικό (μέσω των αρχαίων) και η άλλη το μονοτονικό, συμπεραίνεται ότι το πολυτονικό συμβάλλει στην ανάπτυξη των οπτικοαντιληπτικών ικανοτήτων των παιδιών. Επιπλέον, εικάζεται -αλλά εικάζεται μόνο- ότι το πολυτονικό συμβάλλει στη σχολική επίδοση και στην πρόληψη ή και στη θεραπεία μαθησιακών δυσκολιών, όπως της δυσλεξίας.
Ακόμη και αν θεωρήσουμε άμεμπτη τη διεκπεραίωση της «έρευνας», στον σχεδιασμό και στην αξιολόγηση των πορισμάτων της υπάρχει ένα απλούστατο λογικό σφάλμα. Οι δύο ομάδες δεν επιδίδονται σε εναλλακτικές και αποκλειστικές δραστηριότητες (πολυτονικό έναντι μονοτονικού). Η μία κάνει κάτι παραπάνω από την άλλη. Η πειραματική ομάδα επιδίδεται σε μία επιπλέον εκπαιδευτική δραστηριότητα: μαθαίνει αρχαία. Θα μπορούσαν τα παιδιά της πειραματικής ομάδας να κάνουν δύο ώρες επιπλέον ζωγραφική· και πάλι, μπορούμε βάσιμα να υποθέσουμε, θα υπήρχε σημαντική βελτίωση της οπτικοαντιληπτικής ικανότητάς τους. Ή, ακόμη πιο χαρακτηριστικά, θα μπορούσαν τα παιδιά να διδάσκονται από την πρώτη δημοτικού μία ξένη γλώσσα, όπως συνιστούν πολλοί γλωσσολόγοι. Και πάλι, υποθέτουμε, θα έδειχναν βελτίωση όχι μόνο των οπτικοαντιληπτικών αλλά και των γλωσσικών δεξιοτήτων τους, αφού η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας αποδεδειγμένα ενισχύει τη φωνολογική και εν γένει τη γλωσσική συνειδητοποίηση και της μητρικής γλώσσας. Ας επαναλάβει λοιπόν ο Τσέγκος και οι συνεργάτες του το ίδιο πείραμα με μία ξένη γλώσσα αντί των αρχαίων. Θα έπρεπε τότε, με τον ίδιο συλλογισμό, να αποδεχτούν το ανακόλουθο συμπέρασμα ότι η εκμάθηση της ελληνικής πρέπει να αντικατασταθεί από την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας.
Βέβαια, τη διεθνή και εγχώρια επιστημονική βιβλιογραφία για τη διγλωσσία, την εκμάθηση και διδακτική των γλωσσών παντελώς την αγνοούν οι «ερευνητές» μας. Ο Τσέγκος αναγνωρίζει ότι μαθαίνει κανείς τα αρχαία ελληνικά «όπως μαθαίνει μια ξένη γλώσσα», αλλά την αλήθεια αυτή γρήγορα την προσπερνάει.
Οι «ερευνητές», σημειωτέον, δεν διέγνωσαν σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο ομάδων στον εμπλουτισμό του λεξιλογίου, ο οποίος, υποτίθεται, επιτυγχάνεται με την εκμάθηση των αρχαίων, και κάνουν μεγάλες προσπάθειες να απεμπολήσουν διά της ερμηνείας, να κουκουλώσουν δηλαδή, το αρνητικό αυτό πόρισμα της «έρευνάς» τους.
Το προφανέστατο
Οπως έγραψε ο Εμμ. Κριαράς, «ο κοινός νους μάς λέει ότι δε χρειάζεται καμιά «ψυχιατρική» έρευνα για να αποδειχτεί το προφανέστατο: ότι απλοποίηση και ευκολία για τον μαθητή είναι να περιορίζονται τα τονικά και παρεμφερή στοιχεία (οξεία, περισπωμένη, ψιλή, δασεία) σε ένα» («Μακεδονία», 23/10/2005). Είναι παράδοξος πράγματι ο ισχυρισμός ότι μαθησιακές δυσκολίες όπως η δυσλεξία θεραπεύονται «ομοιοπαθητικά», δυσκολεύοντας μάλλον παρά απλουστεύοντας την ορθογραφία.
Χρειάζεται ιδιαίτερη ευαισθησία όταν δημόσια καταπιάνεται κανείς με ζητήματα ψυχικής υγείας, που μπορούν να προκαλέσουν ανησυχίες αλλά και φρούδες ελπίδες σε πολλούς γονείς. Και την ευαισθησία αυτή δεν την είχαν ο I. K. Τσέγκος και οι συνεργάτες του, που έσπευσαν να ανακηρύξουν κίνδυνο για τη δημόσια υγεία το μονοτονικό και κολυμβήθρα του Σιλωάμ τα αρχαία ελληνικά.
Απο την τελευταία τάξη του λυκείου (1983) υποχρεωθήκαμε να μην χρησιμοποιουμε το πολυτονικό, για λόγους οικονομίας και ευκολίας όπως μας είπαν τότε. αυτό που έχω παρατηρήσει στα 22 χρόνια που μεσολάβησαν είναι ότι οι μαθητές και οι νέοι άνθρωποι γράφουν κείμενα γεμάτα ορθογραφικά λάθη. Αφού πρέπει να απλοποιηθούν τα πάντα γιατι δεν απλοποιουμε τα μαθηματικα ή την φυσική που είναι πολύ δύσκολα. Όσο περισσότερο ασχολεισαι με κάτι τόσο καλύτερα το μαθαίνεις. Ή μήπως οι νέοι έχουν εθιστεί στην ζωή χωρίς κόπο για να έχουν περισσότερο ελέυθερο χρόνο να ασχολήθούν με περισσότερο σημαντικές ασχολίες (π.χ. μπαράκια);
To βρήκατε, όσοι τεκμηριώνουν με επιχειρήματα από την επιστήμη της γλωσσολογίας πόσο ανιστόρητο και παράλογο είναι να παρουσιάζεται ο τονισμός του 300μΧ και 800-900μΧ ως "αξεδιάλυτο στοιχείο της πολιτιστικής κληρονομιάς της κλασσικής Ελλάδας", το κάνουν για να... προλάβουν τα μπαράκια και τις ντισκοτέκ.
Για να θυμηθούμε και την (ειρωνική) ρήση του γλωσαμύντορος Αρχιεπισκόπου, "μπράβο τους που μας απήλλαξαν από το σκότος του Αριστοφάνη με το μονοτονικό"!
Το γεγονός βέβαια ότι ο Αριστοφάνης (όπως και οι υπόλοιποι σύγχρονοί του) ποτέ δεν έγραψε σε πολυτονικό, και ούτε θα αναγνώριζε τα ποικίλα σχεδιάκια του πολυτονικού πάνω από τα φωνήεντα είναι, φαντάζομαι, αδιάφορο για τους αμαθείς υποστηρικτές της πολυτονικής γραφής ως δήθεν "συνεχείας" της αρχαιοελληνικής κλασσικής κληρονομιάς.
Ίσως επομένως άλλοι να είναι οι μπαρόβιοι και όχι οι υποστηρικτές του μονοτονικού, όπως νομίζετε.
Έπεσα στα χέρια ειδικών που με απροσανατόλισαν και με ξεπουπούλιασαν οικονομικά.
Έχω μια κόρη 14 ετών που έχει μαθησιακές δυσκολίες. Δεν γράφει στραβά ή ανάποδα, διαβάζει κανονικά, δεν μπορεί να μάθει/ αποστηθίσει/ συλλέξει σημαντικά στοιχεία/ συνοψίσει/ επιλέξει κυριότερά του (ο,τιδήποτε φανταστείτε) μπροστά σε μια σελίδα βιβλίου του σχολείου, κυρίως ιστορίας ή γεωγραφίας.
Λόγω της δυσκολίας της σε κάθε σχολείο επιλέγει να κάνει παρέα μόνο με προβληματικά/ παραβατικά παιδιά και μας φέρνει πάντα μπροστά σε τετελεσμένα γεγονότα που μας σπρώχνουν σε απελπισμένες πράξεις (αλλαγή σχολείου, αλλαγή "ειδικών" κλπ). Ότι χαρίσματα έχει φροντίζει με κάθε τρόπο να τα εξαφανίσει, προκειμένου να μη διαφέρει στην προβληματική φίλη της (φρόντισε να ξεχάσει τα πορτογαλικά της, αποπειράται να κάνει το ίδιο στα γαλλικά της, στράβωσε τα μπροστινά της δόντια για να βάλει σιδεράκια όπως η φίλη της, καθόταν με τα γόνατα να συγκλίνουν προς τα μέσα και να ενώνονται ώστε να στραβώσουν ενώ η ίδια παλιάέτρεχε με τα δυνατά πόδια της σαν δρομέας, προσπαθεί σε πάρτυ να τρώει τούρτα ενώ τη σιχαίνεται κλπ).
Έχει μεγάλη κλιση στο μπαλέτο και στο πιάνο (όπου μαθαίνει και προετοιμάζει περισσότερα από ότι της δίνεται κλπ) Μακάρι να υπήρχε ένας κόσμος που να μπορούσε να αξιοποιήσει αυτά τα ταλέντα χωρίς να χρειάζονται και οι λοιπές γνώσεις. Δυστυχώς έχω παρακολουθήσει προφορικές εξετάσεις του ΑΣΕΠ για πρόσληψη καθαριστριών από το δημόσιο και για λόγους συναγωνισμού τις ρώταγαν τι γνωρίζουν για τη Συνθήκη της Λωζάνης.
Οι θεραπευτικές εισηγήσεις των ειδικών στα χέρια των οποίων έπεσα και με αφαίμαξαν ήσαν (δεν είναι όλες οι απόψεις του ίδιου ατόμου):
- Δεν έχει δυσλεξία (Λες και υπάρχει ένας διαχρονικά ισχύων ορισμός της δυσλεξίας.Και εγώ είχα δυσλεξία τα χρόνια μου και την αντιμετώπισαν με το ξύλο και τον εξευτελισμό).
- Θα ασχοληθούμε με την προσωπικότητά της μόνο. (Δεν μου απαντάνε όμως στο ερώτημά μου "Δέστε δημοσίευμα της Καθημερινής υπάρχουν ορισμένες μέθοδοι για να μαθαίνουν τα δυσλεκτικά παιδιά. Γιατί αυτές τις μεθόδους να τις ανακαλύψουμε εμείς -μαζί με τους κατάλληλους ειδικούς - όταν η κόρη μου θα είναι 26 ετών και όχι τώρα;
- Αφήστε τη να μείνει στην ίδια τάξη. Καλό θα της κάνει( Όμως εγώ έχει διαβάσει διάφορα βιβλία και άρθρα για τη δυσλεξία, και πουθενά δεν λέει ότι θεραπεύεται με το να μείνει το παιδί στην ίδια τάξη).
- Πηγαίνετε στον τάδε που είναι ειδικός στο να προετοιμάζει δυσλεκτικά παιδιά στο σχολείο και στο τέλος τους περνάει η δυσλεξία. Πήγα και πέρασα τη χρονιά με άθλιες συνθήκες. Ο ειδικός κάθε φορά απήύδηζε προσπαθώντας να της μάθει κάτι, δεν τα κατάφερνε, έλεγε ότι η κόρη μου κουράστηκε και "έχει κατεβάσει τα ρολλά" και μου έδινε μερικές σελίδες γεμάτες με κείμενο το οποίο εγώ ο μή ειδικός θα αναλάμβανα να της τα περάσω στο μυαλό -σαν να ήταν ένα φάξ - προτού κοιμηθεί το βράδυ.
- Να κάνετε οικογενειακή θεραπεία. Εσείς η κόρη σας και η γυναίκα σας. Θα είμαι εγώ και ένας άλλος συντονιστής. Γιατί ο άλλος (ο μπακαλόγατος); Γιατί έτσι γίνεται η ομαδική θεραπεία. Μπορείτε κυρία μου να μου δείξετε σε ένα από τα βιβλία της ομαδικής θεραπείας που έχετε στη βιβλιοθήκη σας να αναφέρει ότι θα υπάρχει και δεύτερος θεραπευτής; Έτσι γίνεται στην Ελλάδα. Και τι με αυτό; Και στη Βραζιλία σε ορισμένες περιοχές κάνουν βουντού. Πόσο θα κοστίσει; 140 η συνεδρία (70 αυτή και 70 ο ειδικευόμενος μπακαλόγατος). Τι λέτε κυρία μου;(Και η θεραπεύτρια καπνίζει σαν φουγάρο μπροστά στην κόρη μου χωρίς να ζητάει συγγνώμη ή άδεια, παρόλο που απαγορεύεται από το Υπουργείο Υγείας. Σκέψου να προστεθεί και ο μπακαλόγατος που να καπνίζει τσιμπούκι!)
- (στη γυναίκα μου) Να μετάσχετε σε ομαδική θεραπεία (σε ένα κατερειπωμένο σπίτι). Θα είναι γονείς παιδιών; Όχι αποκλειστικά, μπορεί μερικοί να είναι γονείς αλλά μπορεί και να μην είναι. Θα το σκεφτώ. Προτού φύγετε, παρακαλώ να με πληρώσετε. 150 Ευρώ. Θα σας ετοιμάσουμε την απόδειξη την επόμενη βδομάδα, να τη ζητήσετε από την κυρία Βάνα.
- Δεν έχει μαθησιακά προβλήματα. Είναι ιδιοφυϊα η κόρη σας. Εσείς οι γονείς έχετε πρόβλημα. Θα πρέπει να κάνετε ατομικές θεραπείες ο καθένας σας. Και η κόρη μας; Η κόρη σας δεν έχει τίποτα. 120 Ευρώ. Θα μου δώσετε απόδειξη; Όχι, δεν δίνω αποδείξεις, είμαι πανεπιστημιακός. τότε και εγώ δεν πληρώνω. Μα μου φάγατε την ώρα.. Λυπάμαι. Ωραία θα σας δώσω απόδειξη για 30 ευρώ. Τότε και εγώ θα σας πληρώσω 30 ευρώ.
Σας παρακαλώ, μπορείτε να μου δώσετε κάποια κατεύθυνση ως προς το τι να κάνω; Η κόρη μου με τόσες επισκέψεις και τέτοια παραπληροφόρηση δεν ξέρει τι ακριβώς συμβαίνει. Ακόμα και αν είμαστε φοβεροί εγκληματίες η γυναίκα μου και εγώ (φανταστείτε με να είμαι σαν τον Αυστριακό!), πάλι υπάρχει υποχρέωση των ειδικών να τη βοηθήσουν σήμερα και όχι όταν γίνει 26 ετών. Οι ειδικοι της έχουν βάλει στο μυαλό ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στις σχέσεις μας και γι' αυτό εκείνη δεν μπορεί να μάθει τη μετάφραση των Αρχαίων.
Φυσικά (στην Ελλάδα πάντα έχουμε συμβουλές και επιχειρήματα) μπορεί να πεί κανείς «γιατί δεν πάτε σε κάποιο ειδικό κέντρο του δημοσίου για τα παιδιά που έχουν μαθησιακά προβλήματα;» Σε αυτούς τους φορείς αν δοκιμάσετε να τηλεφωνήσετε για να κλείσετε ραντεβού, θα πάρετε την απάντηση ότι έχετε σειρά προτεραιότητας για να σας δουν μετά από ένα χρόνο. Δοκιμάστε!
Αν προσφύγετε στο Συνήγορο του Πολίτη σας απαντούν ότι α) "ναι μεν η ιατρική περίθαλψη είναι συνταγματικό σας δικαίωμα, αλλά εδώ υπάρχει αντικειμενική αδυναμία, όπως δηλώνουν οι συγκεκριμένοι φορείς", β)"μπορείτε να κάνετε αγωγή αποζημίωσης κατά του δημοσίου για παραλείψεις των οργάνων του, με βάση το άρθρο 105 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα εάν θεμελιώσετε τη βλάβη που υπέστη η κόρη σας από την παράλειψη...
Η αγωγή εκδικάζεται μετά από 3 1/2 με 4 χρόνια και αν υπολογίσουμε ότι στην καλύτερη περίπτωση κερδίσετε, το δημόσιο θα κάνει έφεση και αναίρεση οπότε μπορείτε να έχετε την απόφαση που θα σας δικαιώνει τελεσίδικη μετά από 7-8 περίπου χρόνια.
Βέβαια δεν είναι εύκολο να έκτέλέσετε απόφαση κατά του δημοσίου, οπότε μπορείτε να προσφύγετε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (Στρασβούργο), αλλά θα πρέπει να προσέξετε να ασκήσετε την προσφυγή εντός 6 μηνών από την έκδοση της τελεσίδικης απόφασης (μετά από αναίρεση κλπ). Η εκκρεμοδικία κρατάει περίπου 8-10 χρόνια και μάλλον θα κερδίσετε την υπόθεση με μια συμβολική αποζημίωση, εκτός αν στο μεταξύ ο αρμόδιος φορέας αποφασίσει να καλέσει την κόρη σας για εξέταση..".
Θα παραθέσω μια δική μου εμπειρία ως μαθήτρια για να αποτυπώσω τη γελοιότητα των ανθρώπων που υποστηρίζουν το πολυτονικό. Μια φιλόλογος όπου έβλεπε δασεία μας έλεγε:"Να, ακόμα και σήμερα υπάρχει αυτή η δάσυνση που ενώ εμείς την αγνοόυμε, οι Άγγλοι τη σέβονται, να, όπως οι λέξεις hελλαδα,hυπνος....". Προσπαθώ να μεταδώσω όσο πιο παραστατικά μπορώ αυτό που συνέβαινε. Ετσι, λοιπόν, προσπαθούσε με αυτό το φυσομίλημα να αναστήσει το κλέος των αρχαίων, που οι"φίλοι μας οι Άγγλοι σέβονταν" κι εμείς απαξιούσαμε!!Εμείς γελάγαμε φυσικά αλλά, πραγματικά, τέτοιες αντιλήψεις μπορούν να ενσταλάξουν τεχνητά αισθήματα φθοράς και απαξίωσης προς τη Κοινή Νέα Ελληνική.
Η μήπως να ξεχάσουμε τη θεματολογία σχετικά με τη γλωσσική πενία στα προηγόυμενα βιβλία Εκθεσης του Λυκείου?Που για λόγους ποτέ τεκμηριωμένους έπρεπε να υποστηρίξω ως έφηβη "οτι η γλώσσα των εφήβων είναι φτωχή και περιορισμένη, απόδειξη οι τοσες ξενοφερτες λέξεις που χρησιμοποιόυμε έναντι των αντιστοιχων ελληνικών?"
Κατα καιρούς, μας κοτσαραν κι έναν Ελύτη,"γιατι τ'αλλοιώτικο και το απ'αλλού φερμένο, δεν το αντέχει ο άνθρωπος" και αυτό ήταν. Πάνω στις πλάτες της δικής μας γλώσσας φόρτωναν τα κόμπλεξ τα δικά τους.....
Οσο για την Καννέλη, ας ξεχωρίσει πρώτα ιδεολογικά που κατατάσσεται, γιατί περσι, αν θυμάμαι καλα,είχε βγει δημόσια στο Λαζόπουλο και έλεγε να υποστηρίξουμε ηθικά τον Αρχιεπίσκοπο που πέρναγε δύσκολες ώρες, και άρχισε ένα παραλήρημα σχετικά με το έθνος και την Εκκλησία μας. Υπενθυμίζω, ότι και το περιοδικό "Νέμεσις" στο πολυτονικό γράφεται. Είναι αραγε τυχαίο?Η συντήρηση κι ο λαικισμός σε όλο του το μεγαλείο!
Το δυστύχημα είναι ότι αυτοί οι άνθρωποι ενώ θα έπρεπε να σκέφτονται τι λένε, δεν υπολογίζουν τιποτα και κανένα....και η τηλεόραση τους ευλογεί και τους καλύπτει σαν "Αγία Σκέπη".....
Προβληματίζομαι ειλικρινά, σε βαθμό να αναρωτιέμαι τι γίνεται γύρω μου.......
Πρόβλημα: Ειμαι η cerca trova, αλλά δεν μπορώ να καταχωρηθώ ως τέτοια,Τι λάθος κάνω?
Appreciating the hard work you put into your site and detailed information you present. Wonderful read!
메이저사이트
온라인경마
It’s in point of fact a nice and helpful piece of information. I am satisfied that you simply
shared this helpful information with us. Please stay us informed like this.
바카라사이트
토토사이트
Δημοσίευση σχολίου